- ຄໍາຖາມຂອງອາຈານສັກມອນ ສີຣິສັກ (ທີ່ຖາມມາໃນໃນເຟຊີບຸຄ)
ສະບາຍດີ ພຣະອາຈານ.
ຕອນເຊົ້າມື້ນີ້, ພວກຂ້ານ້ອຍໄດ້ນັ່ງສົນທະນາກັນຢູ່ຫ້ອງການ, ກໍເລີຍຍົກເອົາບັນຫາໜຶ່ງຂຶ້ນມາໂລມກັນ ເລື່ອງ:
'ຢາກກິນເຂົ້າ ໃຫ້ປູກໃສ່ພະລານຫີນ
ຢາກກິນປາໃຫ້ຖືແຫຂຶ້ນໂຄກ...'
ພວກຂ້ານ້ອຍ ບໍ່ສາມາດຮູ້ ແຕ່ກົກເຖິງປາຍ ຂອງຄໍາສອນນີ້ ແລະບໍ່ສາມາດຮູ້ເຖິງຄວາມໝາຍຂອງຄໍາສອນນີ້ໄດ້ຢ່າງລະອຽດວ່າ ເພິ່ນຢາກສື່ຄວາມໝາຍແນວໃດ.
ສະນັ້ນ, ພວກຂ້ານ້ອຍ ຈຶ່ງຢາກໃຫ້ພຣະອາຈານຕື່ມເຕັມຄວາມຮູ້ນີ້ ໃຫ້ພວກຂ້ານ້ອຍແນ່.
ສາທຸ.
ພຣະອາຈານຕອບ:
ຈະເຣີນພອນ ພໍ່ອອກ ອັນນີ້ມັນແມ່ນຄໍາສອນເຊີງປຽບທຽບປິດສະໜາທໍາ ຂອງພໍ່ແມ່ຄູບາອາຈານ ເພື່ອໃຫ້ພະລັງໃຈພຣະສົງ ສາມະເນນ ອອກຕົນຍາດໂຍມ ທໍາພາລະກິດຂອງຕົນ ແຕ່ເປັນການເວົ້າໃຫ້ຄົ້ນຄິດຫາຫົວຂໍ້ທໍາມາສົມທຽບ ໃນລັກສະນະຝຶກປັນຍາ ໂດຍການຄົ້ນຄວ້າ ແລະຄິດນໍາ ພາຍໃຕ້ຫົວຂໍ້ທໍາທີ່ມີ ຕໍ່ກັບຄຳປິດສະໜານີ້ຈະຕອບໃຫ້ຄົບຊຸດເລີຍ ຄື
(໑). "ຢາກກິນເຂົ້າ ໃຫ້ປູກໃສ່ພະລານຫີນ" ໝາຍຄວາມວ່າ ໃຫ້ພະສົງ-ສາມະເນນ ຫຼືຍາດໂຍມ ຖືສີນຢ່າງເຄັ່ງຄັດ ມີສີລາຈາຣະວັຕຈົບງາມ, ຄໍາວ່າ "ຫີນ" ກໍແປມາຈາກ(ສິນ) "ສີເລນະ ຫຼືສີລານັງ" ສີລາ ແປວ່າຫີນ, ມີຄວາມໝາຍຄືໜັກແໜ້ນ, ປົກກະຕິ, ເມື່ອສະມະນະຖືສິນຢ່າງ ເຄັ່ງຄັດ ໜັກແໜ້ນ ຍາດໂຍມກໍອຸປະຖັມ, ກໍຖວາຍປັດໄຈສີ່ ອັນມີອາຫານ ຈີວອນ ທີ່ຢູ່ ເຄື່ອງໃຊ້ ຢາປົວພະຍາດ, ບໍ່ວ່າແຕ່ພຣະ-ເນນ ຍາດໂຍມມີສິນກໍ ຫາຊັບໄດ້ ຄືມີຄວາມປົກກະຕິ ການຄ້າຂາຍ ທໍາການງານກໍບັນລຸຜົນ ເພື່ອຄົນເຊື່ອໝັ້ນສັດທາ.
(໒) "ຢາກມີສີນໃຫ້ຂ້າພໍ່ຕີແມ່" ຄື ຄົນຈະມີສີນ ຄືຄວາມໝັກແໜ້ນໝັ້ນຄົງ ໃຫ້ຂ້າພໍ່ຕີແມ່ ອັນວ່າພໍ່ແມ່ທີ່ຄວບຄຸມຈິດມະນຸດນີ້ກະຄື ໂລບ, ໂກດ, ຫຼົງ ສາມໂຕນີ້ ເປັນກິເລດ ສະເໝືອນເປັນພໍ່ແມ່ໃຫຍ່ທີ່ຄວບຄວບຄຸມຈິດໄວ້ໃຫ້ທໍາຄວາມຊົ່ວດ້ວຍກາຍ ວາຈາ ໃຈໄດ້, ຄົນມີໂລບ, ໂກດ, ຫຼົງ ເປັນສະເໝືອນພໍ່ແມ່ຄວບຄຸມຫໍ່ຼລ້ຽງໃຈ ກໍສາມາດລະເມີດສິນໄດ້ທຸກໂອກາດ ຫາກຂ້າແມ່ໃຫຍ່ໄດ້ ກໍມີສິນ ຄືມີຄວາມປົກກະຕິ ໜັກແໜ້ນ.
(໓) "ຢາກໃຫ້ມີຄົນມາແວ່ໃຫ້ຂ້າພວກດຽວກັນ" ຄໍາວ່າພວກດຽວກັນ ກໍຄື ພວກດຽວກັບກິເລດ ສາມຢ່າງເທິງນັ້ນ ຄື ໂລບ, ໂກດ. ຫົຼງ ມັນມີພວກ ຄື ຖີນະມິດທະ ຄວາມງ້ວງເຫຼົາຫາວນອນ ຂີ້ຄ້ານມັກງ່າຍ ຂີ້ຖີ່ໜຽວແໜ້ນ ແລະຂີ້ອິດສາພະຍາບາດ ມານຍາ ສາໄຖຍະ ມັນເປັນພວກດຽວກັນກັບກິເລດ ເປັນກິເລດຢ່າງຍ່ອຍໆ ຫາກໃຜບໍ່ມີສິ່ງເລົ່ານັ້ນ ກໍເປັນຄົນໃຈກວ້າງ ໃຜກໍຢາກແວ່ ມາຢາມ ມາເປັນເພື່ອນ ເປັນໝູ່ຄົບຄ້າ ສະມາຄົນ ວິສາສະດ້ວຍ.
(໔) "ຢາກກິນໄກ່ໂອກ" ໃຫ້ແບກຊູ່ມລົງໜອງ ຄໍາວ່າ "ຊຸ່ມ" ແມ່ນໝາຍເຖິງຄວາມຊຸ່ມເຢັນ, ຄໍາວ່າ "ໜອງ" ໝາຍເຖິງນໍ້າໃນໜອງ, ໝາຍວ່າ ຫາກໃຜມີຈິດຊຸ່ມ ໃຈເຢັນ ໃຈບໍ່ຮ້ອນ ກະວົນກະວາຍ ໃຜໆກໍຮັກຫອມ ໃຜໆກໍຢາກມາເປັນໝູ່ເປັນພວກ ແລະອຸປະຖັມຄໍ້າຊູ ເອົາຂອງມາຕ້ອນ ມາຊູ່ ເໝືອນໄດ້ກິນໄກໂອກໂຕໃຫຍ່.
(໕) ຄໍາວ່າ "ຢາກກິນປາ(ຕອງ)"ໃຫ້ຫິ້ວ(ຖື)ແຫຂຶ້ນໂຄກ"ຄວາມເດີມມິ “ປາຕອງ” ແລະຖື, ໝາຍຄວາມວ່າ ສາມະນະຊີພຣາມ ຜູ້ບໍ່ບຽດບຽນເຂົາ, ສະມະນະຊີພາມ ບໍ່ທໍາອາຊີບແບບຊາວບ້ານ ເຄື່ອງຂ້າ ເຄື່ອງປະຫານໃຫ້ເລີກຖິ້ມສາ ຕັ້ງຕໍ່ປະຕິບັດທໍາຢ່າງດຽວ ແລ້ວນໍາເອົາຜົນ ຂອງການປະຕິບັດໄດ້ນັ້ນ ໄປສັ່ງສອນປະຊາຊົນ ປະຊາຊົນເຫັນຄຸນງາມຄວາມດີ ທີ່ໄດ້ຈາກການຄໍາສອນນັ້ນ ກໍບໍ່ຈໍາເປັນຕ້ອງຫາລ້ຽງຊີບ ຍາດ ໂຍມອຸປະຖັມເອງ.
(໖) "ຢາກມີສີສັນໃຫ້ນອນດິນເກືອກຝຸ່ນ" ໝາຍຄວາມວ່າ ສະມະນະຊີພຣາມ ທໍາຕົນໃນທີ່ສະຫງັດ ກິ້ງເກືອກລີເລືອກັບການປະຕິບັດສິນທໍາ ໃຫ້ຊີວິດຢ່າງພໍພຽງ ເໝືອນທໍາຕົນເກືອກຝຸ່ນ ປະຊາຊົນເຫັນກໍສັດທາຊໍ່ຊ້ອງສາທຸການ, ສະນັ້ນ ຈຶ່ງມີຄໍາສອນເສີມທ້າຍຄໍາອະທິບາຍນີ້ຂອງ ຄູບາອາຈານວ່າ "ສະມະນະ ຕ້ອງກິນຄືໝູ ຢູ່ຄືໝາ ໄປຄືເທວະດາແລ" ອີກຄວາມໝາຍໜຶ່ງ ສະມະນະກໍດີ, ຍາດໂຍມກໍດີ ຢາກມີຄົນຊໍ່ຊ້ອງ ສາທຸການ ນອກຈາກເອົາຈິດໃສ່ໃຈເສັຍໃນທໍາວິໄນແລ້ວ, ຕ້ອງຕິດພັນກັບຊາວບ້ານໃຫ້ໄດ້ ຢ່າແຍກທີ່ຮັກ ບັງທີ່ຊັງ ຢູ່ໃກ້ສິດຕິດແທດຊ່ວຍ ເຫືຼອເບິ່ງແຍງບອກສອນເຂົາແລ.
(໗) "ຢາກອົບອຸ່ນໃຫ້ອາບນໍ້າຍາມໜາວ" ໝາຍຄວາມວ່າ ການສ້າງບຸນ (ທານ, ສິນ, ພາວະນາ) ຕ້ອງສ້າງໄວ້ແຕ່ຍັງໜຸ່ມຍັງນ້ອຍ ເໝືອນກັບຄົນໜຸ່ມສາວ ທີ່ອາບນໍ້າຍາມໜາວຮ່າງກາຍແຂງແຮງ ການປະຕິບັດທໍາກໍເຊັ່ນດຽວ ໃຫ້ຕື່ນເດິກລຸກເຊົ້າ ຮ້ອນບໍ່ວ່າ ໜາວບໍ່ວ່າ, ການເຮັດບຸນ ຄວາມດີຕ່າງໆ ກໍເຮັດແຕ່ຍັງໜຸ່ມນ້ອຍ ຂະຫຍັນເຮັດ ຂະຫຍັນທໍາ ເຮັດເບົາໆ ຄ່າເຄັ່ງໂພດ ຢ່າຍານໂພດ ແມ່ນວ່າມັນຍາກກໍເຮັດ ຫາກມັນມີຄວາມສຸກ.
(ທັງໝົດເປັນປິດສະໜາທໍາຂອງຄົນລາວບູຮານ ທີ່ສອນແບບເສື່ອງສົ້ນ ເພື່ອໃຫ້ລູກຫຼານ ຫຼືລູກສິດໃຊ້ສະໝອງຊອກຄິດ ຊອກຫາ ເພິ່ນບໍ່ສອນສໍາເລັດຮູບ, ເພາະເປົ້າໝາຍໃຫ້ຄົນຄິດເອງເປັນ ເຊັ່ນດຽວກັບພາສາ ແລະອັກສອນລາວນັ້ນແລ້ວ ຄົນບູຮານເພີ່ນຈະໃຫ້ຄໍາເວົ້າຍາກໆ ຂຽນອັກສອນແບບເຄົ້າໆ ເພື່ອໃຫ້ຄົນຮຽນສາມາດຄົ້ນຄວ້າສຶກສາດ້ວຍສະໝອງ ບໍ່ຄືຄົນດຽວນີ້ ເວົ້າຫຍັງ ສອນຫຍັງ ເວົ້າງ່າຍໆ ເຮັດງ່າຍໆ ມັນສັ້ນໆ ສຸດທ້າຍມັນກ່າງ່າຍໄປໝົດ ກົ້ນກະງ່າຍ ຫົວກະງ່າຍ ມັນເລີຍເບົາເຍົາວ໌ໄປໝົດແລ).
ສະບາຍດີ ພຣະອາຈານ.
ຕອນເຊົ້າມື້ນີ້, ພວກຂ້ານ້ອຍໄດ້ນັ່ງສົນທະນາກັນຢູ່ຫ້ອງການ, ກໍເລີຍຍົກເອົາບັນຫາໜຶ່ງຂຶ້ນມາໂລມກັນ ເລື່ອງ:
'ຢາກກິນເຂົ້າ ໃຫ້ປູກໃສ່ພະລານຫີນ
ຢາກກິນປາໃຫ້ຖືແຫຂຶ້ນໂຄກ...'
ພວກຂ້ານ້ອຍ ບໍ່ສາມາດຮູ້ ແຕ່ກົກເຖິງປາຍ ຂອງຄໍາສອນນີ້ ແລະບໍ່ສາມາດຮູ້ເຖິງຄວາມໝາຍຂອງຄໍາສອນນີ້ໄດ້ຢ່າງລະອຽດວ່າ ເພິ່ນຢາກສື່ຄວາມໝາຍແນວໃດ.
ສະນັ້ນ, ພວກຂ້ານ້ອຍ ຈຶ່ງຢາກໃຫ້ພຣະອາຈານຕື່ມເຕັມຄວາມຮູ້ນີ້ ໃຫ້ພວກຂ້ານ້ອຍແນ່.
ສາທຸ.
ພຣະອາຈານຕອບ:
ຈະເຣີນພອນ ພໍ່ອອກ ອັນນີ້ມັນແມ່ນຄໍາສອນເຊີງປຽບທຽບປິດສະໜາທໍາ ຂອງພໍ່ແມ່ຄູບາອາຈານ ເພື່ອໃຫ້ພະລັງໃຈພຣະສົງ ສາມະເນນ ອອກຕົນຍາດໂຍມ ທໍາພາລະກິດຂອງຕົນ ແຕ່ເປັນການເວົ້າໃຫ້ຄົ້ນຄິດຫາຫົວຂໍ້ທໍາມາສົມທຽບ ໃນລັກສະນະຝຶກປັນຍາ ໂດຍການຄົ້ນຄວ້າ ແລະຄິດນໍາ ພາຍໃຕ້ຫົວຂໍ້ທໍາທີ່ມີ ຕໍ່ກັບຄຳປິດສະໜານີ້ຈະຕອບໃຫ້ຄົບຊຸດເລີຍ ຄື
(໑). "ຢາກກິນເຂົ້າ ໃຫ້ປູກໃສ່ພະລານຫີນ" ໝາຍຄວາມວ່າ ໃຫ້ພະສົງ-ສາມະເນນ ຫຼືຍາດໂຍມ ຖືສີນຢ່າງເຄັ່ງຄັດ ມີສີລາຈາຣະວັຕຈົບງາມ, ຄໍາວ່າ "ຫີນ" ກໍແປມາຈາກ(ສິນ) "ສີເລນະ ຫຼືສີລານັງ" ສີລາ ແປວ່າຫີນ, ມີຄວາມໝາຍຄືໜັກແໜ້ນ, ປົກກະຕິ, ເມື່ອສະມະນະຖືສິນຢ່າງ ເຄັ່ງຄັດ ໜັກແໜ້ນ ຍາດໂຍມກໍອຸປະຖັມ, ກໍຖວາຍປັດໄຈສີ່ ອັນມີອາຫານ ຈີວອນ ທີ່ຢູ່ ເຄື່ອງໃຊ້ ຢາປົວພະຍາດ, ບໍ່ວ່າແຕ່ພຣະ-ເນນ ຍາດໂຍມມີສິນກໍ ຫາຊັບໄດ້ ຄືມີຄວາມປົກກະຕິ ການຄ້າຂາຍ ທໍາການງານກໍບັນລຸຜົນ ເພື່ອຄົນເຊື່ອໝັ້ນສັດທາ.
(໒) "ຢາກມີສີນໃຫ້ຂ້າພໍ່ຕີແມ່" ຄື ຄົນຈະມີສີນ ຄືຄວາມໝັກແໜ້ນໝັ້ນຄົງ ໃຫ້ຂ້າພໍ່ຕີແມ່ ອັນວ່າພໍ່ແມ່ທີ່ຄວບຄຸມຈິດມະນຸດນີ້ກະຄື ໂລບ, ໂກດ, ຫຼົງ ສາມໂຕນີ້ ເປັນກິເລດ ສະເໝືອນເປັນພໍ່ແມ່ໃຫຍ່ທີ່ຄວບຄວບຄຸມຈິດໄວ້ໃຫ້ທໍາຄວາມຊົ່ວດ້ວຍກາຍ ວາຈາ ໃຈໄດ້, ຄົນມີໂລບ, ໂກດ, ຫຼົງ ເປັນສະເໝືອນພໍ່ແມ່ຄວບຄຸມຫໍ່ຼລ້ຽງໃຈ ກໍສາມາດລະເມີດສິນໄດ້ທຸກໂອກາດ ຫາກຂ້າແມ່ໃຫຍ່ໄດ້ ກໍມີສິນ ຄືມີຄວາມປົກກະຕິ ໜັກແໜ້ນ.
(໓) "ຢາກໃຫ້ມີຄົນມາແວ່ໃຫ້ຂ້າພວກດຽວກັນ" ຄໍາວ່າພວກດຽວກັນ ກໍຄື ພວກດຽວກັບກິເລດ ສາມຢ່າງເທິງນັ້ນ ຄື ໂລບ, ໂກດ. ຫົຼງ ມັນມີພວກ ຄື ຖີນະມິດທະ ຄວາມງ້ວງເຫຼົາຫາວນອນ ຂີ້ຄ້ານມັກງ່າຍ ຂີ້ຖີ່ໜຽວແໜ້ນ ແລະຂີ້ອິດສາພະຍາບາດ ມານຍາ ສາໄຖຍະ ມັນເປັນພວກດຽວກັນກັບກິເລດ ເປັນກິເລດຢ່າງຍ່ອຍໆ ຫາກໃຜບໍ່ມີສິ່ງເລົ່ານັ້ນ ກໍເປັນຄົນໃຈກວ້າງ ໃຜກໍຢາກແວ່ ມາຢາມ ມາເປັນເພື່ອນ ເປັນໝູ່ຄົບຄ້າ ສະມາຄົນ ວິສາສະດ້ວຍ.
(໔) "ຢາກກິນໄກ່ໂອກ" ໃຫ້ແບກຊູ່ມລົງໜອງ ຄໍາວ່າ "ຊຸ່ມ" ແມ່ນໝາຍເຖິງຄວາມຊຸ່ມເຢັນ, ຄໍາວ່າ "ໜອງ" ໝາຍເຖິງນໍ້າໃນໜອງ, ໝາຍວ່າ ຫາກໃຜມີຈິດຊຸ່ມ ໃຈເຢັນ ໃຈບໍ່ຮ້ອນ ກະວົນກະວາຍ ໃຜໆກໍຮັກຫອມ ໃຜໆກໍຢາກມາເປັນໝູ່ເປັນພວກ ແລະອຸປະຖັມຄໍ້າຊູ ເອົາຂອງມາຕ້ອນ ມາຊູ່ ເໝືອນໄດ້ກິນໄກໂອກໂຕໃຫຍ່.
(໕) ຄໍາວ່າ "ຢາກກິນປາ(ຕອງ)"ໃຫ້ຫິ້ວ(ຖື)ແຫຂຶ້ນໂຄກ"ຄວາມເດີມມິ “ປາຕອງ” ແລະຖື, ໝາຍຄວາມວ່າ ສາມະນະຊີພຣາມ ຜູ້ບໍ່ບຽດບຽນເຂົາ, ສະມະນະຊີພາມ ບໍ່ທໍາອາຊີບແບບຊາວບ້ານ ເຄື່ອງຂ້າ ເຄື່ອງປະຫານໃຫ້ເລີກຖິ້ມສາ ຕັ້ງຕໍ່ປະຕິບັດທໍາຢ່າງດຽວ ແລ້ວນໍາເອົາຜົນ ຂອງການປະຕິບັດໄດ້ນັ້ນ ໄປສັ່ງສອນປະຊາຊົນ ປະຊາຊົນເຫັນຄຸນງາມຄວາມດີ ທີ່ໄດ້ຈາກການຄໍາສອນນັ້ນ ກໍບໍ່ຈໍາເປັນຕ້ອງຫາລ້ຽງຊີບ ຍາດ ໂຍມອຸປະຖັມເອງ.
(໖) "ຢາກມີສີສັນໃຫ້ນອນດິນເກືອກຝຸ່ນ" ໝາຍຄວາມວ່າ ສະມະນະຊີພຣາມ ທໍາຕົນໃນທີ່ສະຫງັດ ກິ້ງເກືອກລີເລືອກັບການປະຕິບັດສິນທໍາ ໃຫ້ຊີວິດຢ່າງພໍພຽງ ເໝືອນທໍາຕົນເກືອກຝຸ່ນ ປະຊາຊົນເຫັນກໍສັດທາຊໍ່ຊ້ອງສາທຸການ, ສະນັ້ນ ຈຶ່ງມີຄໍາສອນເສີມທ້າຍຄໍາອະທິບາຍນີ້ຂອງ ຄູບາອາຈານວ່າ "ສະມະນະ ຕ້ອງກິນຄືໝູ ຢູ່ຄືໝາ ໄປຄືເທວະດາແລ" ອີກຄວາມໝາຍໜຶ່ງ ສະມະນະກໍດີ, ຍາດໂຍມກໍດີ ຢາກມີຄົນຊໍ່ຊ້ອງ ສາທຸການ ນອກຈາກເອົາຈິດໃສ່ໃຈເສັຍໃນທໍາວິໄນແລ້ວ, ຕ້ອງຕິດພັນກັບຊາວບ້ານໃຫ້ໄດ້ ຢ່າແຍກທີ່ຮັກ ບັງທີ່ຊັງ ຢູ່ໃກ້ສິດຕິດແທດຊ່ວຍ ເຫືຼອເບິ່ງແຍງບອກສອນເຂົາແລ.
(໗) "ຢາກອົບອຸ່ນໃຫ້ອາບນໍ້າຍາມໜາວ" ໝາຍຄວາມວ່າ ການສ້າງບຸນ (ທານ, ສິນ, ພາວະນາ) ຕ້ອງສ້າງໄວ້ແຕ່ຍັງໜຸ່ມຍັງນ້ອຍ ເໝືອນກັບຄົນໜຸ່ມສາວ ທີ່ອາບນໍ້າຍາມໜາວຮ່າງກາຍແຂງແຮງ ການປະຕິບັດທໍາກໍເຊັ່ນດຽວ ໃຫ້ຕື່ນເດິກລຸກເຊົ້າ ຮ້ອນບໍ່ວ່າ ໜາວບໍ່ວ່າ, ການເຮັດບຸນ ຄວາມດີຕ່າງໆ ກໍເຮັດແຕ່ຍັງໜຸ່ມນ້ອຍ ຂະຫຍັນເຮັດ ຂະຫຍັນທໍາ ເຮັດເບົາໆ ຄ່າເຄັ່ງໂພດ ຢ່າຍານໂພດ ແມ່ນວ່າມັນຍາກກໍເຮັດ ຫາກມັນມີຄວາມສຸກ.
(ທັງໝົດເປັນປິດສະໜາທໍາຂອງຄົນລາວບູຮານ ທີ່ສອນແບບເສື່ອງສົ້ນ ເພື່ອໃຫ້ລູກຫຼານ ຫຼືລູກສິດໃຊ້ສະໝອງຊອກຄິດ ຊອກຫາ ເພິ່ນບໍ່ສອນສໍາເລັດຮູບ, ເພາະເປົ້າໝາຍໃຫ້ຄົນຄິດເອງເປັນ ເຊັ່ນດຽວກັບພາສາ ແລະອັກສອນລາວນັ້ນແລ້ວ ຄົນບູຮານເພີ່ນຈະໃຫ້ຄໍາເວົ້າຍາກໆ ຂຽນອັກສອນແບບເຄົ້າໆ ເພື່ອໃຫ້ຄົນຮຽນສາມາດຄົ້ນຄວ້າສຶກສາດ້ວຍສະໝອງ ບໍ່ຄືຄົນດຽວນີ້ ເວົ້າຫຍັງ ສອນຫຍັງ ເວົ້າງ່າຍໆ ເຮັດງ່າຍໆ ມັນສັ້ນໆ ສຸດທ້າຍມັນກ່າງ່າຍໄປໝົດ ກົ້ນກະງ່າຍ ຫົວກະງ່າຍ ມັນເລີຍເບົາເຍົາວ໌ໄປໝົດແລ).
sathu
ReplyDelete